Ofte Stillede spørgsmål
Har du et spørgsmål, eller noget du ikke kan finde svaret på?
Herunder finder du de ofte stillede spørgsmål. Har du yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores kundeservice. Kontakt os her.
Hos Folkelånet vurderer vi alle kunder individuelt. Det betyder, at vi på baggrund af dine lønoplysninger og årsopgørelse, som vi modtager fra SKAT, sammen med dine månedlige udgifter og relevante kreditscorekriterier, vurderer dig til et lån eller ej. Dette kan både være mindre eller større end det du har ansøgt. Du vælger selv hvilket beløb du vil låne inden for den kreditramme vi har godkendt dig til, der skal udbetales til din NemKonto.
Husk at hvis du skal bruge pengene i f.eks. euro eller en anden valuta, at du altid kan se de aktuelle valutakurser og omregne til den valuta du skal bruge, hvis du f.eks. skal rejse, på valutaomregner.dk. Så har du altid den opdaterede kurs, og kan se hvor meget dit udbetale beløb i DKK giver dig i en anden valuta.
Når du ansøger om et lån hos os, kreditvurderer vi dig med det samme. Godkender vi din låneansøgning, skal du blot underskrive med dit NemID. Lånet udbetales normalt indenfor 2 dage. Hvis der ønskes udbetaling af lånet indenfor få minutter, koster dette 149 kr. som fordeles over lånets løbetid og opkræves særskilt.
Lånet udbetales normalt indenfor 2 dage. Hvis der ønskes udbetaling af lånet indenfor få minutter, koster dette 149 kr. som fordeles over lånets løbetid og opkræves særskilt.
Din månedlig ydelse bliver betalt via det betalingskort du har tilmeldt. Kan ydelsen, uanset årsag, ikke trækkes på kortet udsendes en faktura til din e-mail med betalingsfrist; Straks. Ved udsendelse af faktura pålægges fakturagebyr 35 kr., som opkræves sammen med ydelsen.
Hvis der ønskes at nedbringe sit lån yderligere, skal dette ske via FIK indbetaling. Du kan se dine betalingsmuligheder på din profil.
Læs mere om priser og gebyrer her: Prisliste
Du kan betale tilbage når som helst. Bemærk at hvis du for brug for din 14 dages fortrydelsesret, skal du kontakte os skriftligt på kontakt@folkelaanet.dk
Hvis du ikke betaler din månedlige ydelse til tiden, bliver der fremsendt rykkerskrivelser med et gebyr på 100,00 kr. pr. rykkerskrivelse. Du vil modtage op til tre rykkere. Hvis ydelsen fortsat ikke bliver betalt, vil inddragelsen herefter overgives til inkasso.
Står du i en situation, hvor du ikke kan betale din månedlige ydelse, bedes du kontakte vores kundeservice hurtigst muligt. Vi vil gerne gøre hvad vi kan, for at hjælpe dig i en sådan situation.
Efter den 1. Maj 2017, skal alle der ansøger om et forbrugslån dokumentere deres indkomst.
Dette gør vi ved, at ansøgeren giver samtykke til e-SKAT samt bankkonti. Herefter bør vi have adgang til alle relevante informationer, såsom dokumentere indkomst og udgifter, der lægger til grund for dokumentation for din kreditvurdering.
Du skal først og fremmest anmelde det til politiet, der skriver en rapport, som du skal sende til os. Samtidig skal du give fuldmagt til, at politiet må tage kontakt til Finans247, med henblik på at få opklaret sagen.
Folkelånet.dk og politiet samarbejder herefter for at opklare sagen. Hvis du fremadrettet vil sikre dig, at du bliver underrettet hvis nogen skulle optage et lån i dit navn, så kan du følge denne guide på it-borger.dk. Du vil hæfte for lånet, indtil der er kommet afgørelse i sagen.
Hvis du ikke har godkendt din låneansøgning, vil den annullere sig selv efter 4 dage.
Hvis du har bekræftet den, men du ikke har fået beløbet udbetalt, bedes du kontakte os på kontakt@folkelaanet.dk.
Hos Folkelånet kræver vi ikke, at du skal stille sikkerhed, når du optager et lån. Derfor kan vi give dig svar på din låneansøgning med det samme.
- Låntager skal være fyldt 21 år
- Låntager skal have et dansk CPR-nummer og folkeregisteradresse
- Låntager skal have en aktiv e-mailadresse
- Låntager skal have et dansk mobiltelefonnummer og det skal være et abonnementstilmeldt mobiltelefonnummer – altså ikke et forudbetalt taletidskort
- Låntager skal have en dansk bankkonto (NemKonto)
- Låntager må ikke være under værgemål
- Låntager kan ikke få bevilget et lån, hvis låntager har en eller flere RKI-anmærkninger, er på kontanthjælp, har bopælsadresse på psykiatrisk hospital eller psykiatriske bosteder, er i fængsel, eller har bopælsadresse på bosteder/herberg
Du opretter en Folkelånet-profil når du optager et lån. Inde på din profil har du overblik over dit lån, dine personlige oplysninger, og de lånevilkår der er forbundet med din låneaftale.
Hvis du ikke har haft noget lån hos os, men har fået oprettet en profil i forbindelse med en ansøgning hos os, vil denne blive slettet 1 år efter din seneste ansøgning. Vi skal gemme dine oplysninger i 1 år jvf. Dataloven.
Har du haft et lån hos os, så skal vi gemme dine oplysninger i 5 år efter indfrielsen af lånet. Hvis du har spørgsmål hertil er du velkommen til at skrive til os på kontakt@folkelaanet.dk
Hos Folkelånet er din låneperiode fordelt på 36 måneder. Du kan dog indfri dit lån før tid, hvis du er interesseret i det.
Lånet udbetales til din lønkonto. Du har altså ikke mulighed for, at få pengene udbetalt til en anden konto, end den konto der er tilknyttet dit NemID.
Hvis du ikke har modtaget en SMS-kode, så kan det skyldes en tastefejl i dit mobilnummer. Kontakt os venligst, så vi kan hjælpe dig.
De årlige omkostninger i procent (ÅOP). Dette er de samlede omkostninger udtrykt i procent pr. år af det samlede lånebeløb. ÅOP anføres for at hjælpe Dem med at sammenligne forskellige tilbud.
Det sker af og til, at vi kan have behov for at stille nogle opfølgende spørgsmål til din ansøgning. I det tilfælde vil din ansøgning blive sendt til manuel behandling. En manuel behandling kan tage 1-3 dage.Du kan kontakte vores kundeservice, hvis du har spørgsmål til behandlingen af din ansøgning.
En FIK indbetaling består af en kode som står for “Fælles Indbetalings Kort”. Det er den indbetalingskode man benytter sig af ved betaling via netbank.
Har du fået tilbudt en betalingsfri måned og er i tvivl om, hvad det indebærer?
Vi tilbyder en betalingsfri måned til enkelte kunder. En betalingsfri måned kan hjælpe, hvis man har andre udgifter som er vigtige, eller hvis man ikke har råd til at betale tilbage i den kommende måned.
Ved at vælge en betalingsfri måned, vil vi sætte den månedlig betaling på pause.
Vi tilbyder en pause fra betaling på 1 eller 2 måneder, man kan selv vælge - såfremt man har fået tilbudt en betalingsfri måned.
- Det koster 149 kr. pr. måned.
- Det kræver at de 3 seneste betalinger er betalt til tiden, før det kan aktiveres
- En pause fra betaling skal aktiveres senest 2 dag før din månedlig betaling.
3D Secure er en sikkerhedsprotokol, der er udviklet til at beskytte kortholdere online via yderligere sikkerhedskontrol i forbindelse med betalingstransaktioner.
Vores betalingsløsning er opdateret så de møder de nye lovkrav omkring sikker betaling. Vi bruger derfor 2 faktor identifikation fra NETS.
Dette er med til at beskytte dig mod svindel og misbrug af dit betalingskort.
I henhold til bekendtgørelse 2019-11-20 nr. 1219 om den klageansvarlige og finansielle virksomheders håndtering af klager, er Finans 247 ApS forpligtet til at have en klageansvarlig, der tager sig af klager i forhold til udlån, markedsføring, omkostninger/gebyrer, forlig, afslag på ansøgninger eller øvrige forhold.
Forinden klagen indleveres, skal Låntager have forsøgt at kontakte Långiver for at opnå̊ en tilfredsstillende løsning på de forhold, der klages over.
Klagen sendes til KLA@Lendomatic.com, hvor vi efter modtagelse vil angive en forventet svartid i forhold til den konkrete klage.
Ukomplicerede henvendelser vil så vidt muligt besvares inden for 10 arbejdsdage.
Såfremt du ikke er tilfreds med det modtagne svar, skal du rette henvendelse til nedenstående:
Ankenævnet for Finansieringsselskaber, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen:
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Mail: kfst@kfst.dk
Når Ankenævnet har modtaget klagen, opkræves et gebyr på 200,00 kr. Gebyret tilbagebetales til Låntager, hvis denne får helt eller delvis medhold i klagen, eller hvis sagen afvises som uegnet til nævnsbehandling.
Var dit spørgsmål ikke iblandt de ofte stillede spørgsmål? Kontakt os her og få svar på dit spørgsmål!