Som Covid-19 fortsætter, er mange af os afhængige af videoopkald, sociale medier, og telefonopkald til at holde kontakten med familie og venner. Streamingtjenester og online spilplatforme bliver også brugt oftere i et forsøg på at blive underholdt.
Som følge heraf er brugen af internettet i de fleste husstande steget betydeligt, mens mobiltelefonregninger også kan snige sig ind. Det kan derfor betale sig at kontrollere, om du er på den rigtige bredbånd eller mobiltelefon aftale, eller om du kunne skifte til en mere passende pakke, der også kan spare dig penge.
Kontrol af din bredbåndsaftale
Mange bredbånds aftaler kommer med introduktionstilbud, der varer omkring 12 til 24 måneder. Hvis denne periode er nu færdig, er det sandsynligt, du vil nu betale betydeligt mere for dit bredbånd.

Den gode nyhed er imidlertid, at når du er ude af den mindste kontrakt periode, kan du skifte bredbånd tilbud uden at betale en bøde.
Det kan derfor være værd at overveje, om din bredbåndspakke stadig matcher dine behov, og hvis det ikke gør det, kigge efter en mere konkurrencedygtig aftale.
Du kan sammenligne bredbånd nemt hos Bredbånd.dk, og det er værd at holde følgende punkter i tankerne, når du gør:
- Samlede omkostninger: Kontroller, om der er et oprettelsesgebyr, og hvad omkostningerne stiger til, når tilbuddet ophører. Kontroller også, om der er nogen opsætning omkostninger.
- Download hastigheder: Hvis du i øjeblikket bruger internettet mere end normalt, kan du have brug for en forbindelse med hurtigere hastighed. Fiber bredbånd leverer betydeligt hurtigere downloadhastigheder end standard bredbånd, men det er ikke tilgængeligt i alle områder.
- bindingsperiode: Man har ofte en bindingsperiode på 6 måneder – dette er selvfølgelig noget man skal holde øje med.
- Tilgængelighed: Nogle udbyder er ikke tilgængelige i alle områder, så sørg for at kontrollere, før du vælger en pakke.
Din nye udbyder vil lade din gamle udbyder vide, at du skifter, og du bør modtage et brev fra din gamle leverandør for at bekræfte skiftet. Din nye bredbåndsudbyder giver dig besked, når din kontrakt er oppe at køre.
I de fleste tilfælde behøver du ikke et besøg fra en tekniker. Hvis en tekniker har brug for at hjælpe, kan du nødt til at vente lidt længere på dit internet.
Alternativt kan det være værd at forhandle med din eksisterende bredbåndsudbyder for at se, om det kan tilbyde dig en bedre aftale.
Skift til en bedre mobiltelefon aftale
Hvis du er ude af kontrakten og er tilfreds med din eksisterende mobiltelefon, en nem måde at skære mobiltelefon omkostninger er at vælge en SIM kun deal. Mange tilbud er på en måneds rullende kontrakt, så du nemt kan annullere eller skifte til en anden pakke.
For at hjælpe dig med at finde den rigtige SIM kun behandle, er det værd at spørge dig selv følgende spørgsmål:
- Hvor meget data har du brug for? Hvis du bliver hjemme, er det usandsynligt, at du får brug for en enorm mængde data i øjeblikket.
- Hvor mange timer er inkluderet? Hvis du jævnligt ringer til venner eller familie, skal du kontrollere, om de medfølgende timer er tilstrækkelige.
- Hvor mange sms’er sender du? De fleste udbyder tilbyder ubegrænset SMS’er.
Hvis du stadig er bundet til en kontrakt, men du ikke bruger din fulde data, kan det være værd at tage kontakt med din udbyder. Der er næsten altid penge at spare.