Ansvarlighed

Ansvarlig långivning

Folkelånet arbejder med ansvarlig långivning, og herunder giver vi et indblik i, hvordan vi forsøger at skabe ansvarlighed indenfor lånebranchen.

Markedsføring

Hos Folkelånet er det vigtigt for os at give potentielle og eksisterende kunder reel og brugbar råd og information omkring de lån vi tilbyder:

  • Hvis du er i tvivl om du kan tilbagebetale dit lån, vil vi aldrig opfordre til at tage et lån gennem Folkelånet.
  • Vi udlåner kun penge til kortfristet brug.
  • Vi sender efter et par dage, en e-mail til vores nye lånetagere, hvor vi oplyser om at de kan anmelde os på Trustpilot. Det gør vi for, at give folk mulighed for at dele deres oplevelser med andre potentielle kunder.
  • Vi er medlem af Dansk Kredit Råd, der arbejder for at skabe et ansvarligt kreditmarked i Danmark

Kreditvurdering

Idet du ansøger om et lån hos Folkelånet, foretager vi en automatisk kreditvurdering. Denne vurdering sker både i forhold til nye og eksisterende kunder.

For at du kan få bevilget et lån hos os, skal følgende være gældende:

  • Du skal være mindst 21 år og myndig
  • Du skal have et dansk CPR-nummer og folkeregisteradresse
  • Du må ikke være registreret i RKI Experian
  • Du må ikke være registreret i Debitorregisteret
  • Du må ikke allerede have et aktivt lån hos Folkelånet

Kredit status

Ved ansøgningen til et lån hos Folkelånet, giver du samtykke til, at vi foretager en søgning hos KreditStatus, som er et samarbejde mellem en række udbydere af kortfristede lån og forbrugslån. På denne måde kan vi styrke kreditvurderingen af vores kunder.

Låneforløbet hos Folkelånet

Du har altid adgang til dine tilbagebetalingsinformationer og faktura via din profil. Her har du ligeledes mulighed for at indfri dit lån, og rette dine personlige oplysninger. Du vil løbende blive informeret via sms og e-mail omkring din tilbagebetalingsdato, således at du undgår rykkergebyrer. Yderligere er vores kundeserviceafdeling behjælpelig med alle spørgsmål vedrørende dit lån eller vores service generelt, pr. e-mail eller telefon alle hverdage mellem 9.00-17.00.

Sikkerhedsnet

Hos Folkelånet sikrer vi vores kunder på bedst mulig måde. Vi tager kontakt til kunder og forsøger at rådgive i forhold til en fornuftig løsning i forhold til tilbagebetaling. I tilfælde af manglende betaling, indberetter vi sagen til RKI Experian og Debitorregistret, således at kunden ikke kan yderlige gældsætte sig.